Laat de mensen dansen - Kristiaans Wannes

Praktisch

Bezetting:

gemengd koor a capella

Duur:

1u 15’ zonder pauze

Ruimte-licht-klank:

Podium minimum 9m x 6m. Minimum 3 draadloze microfoons + geluidsinstallatie. Projectiescherm + Projector. Lichtplan wordt op voorhand opgestuurd

Thema - periode:

alle thema's en muzikale verscheidenheid uit het oevre van Wannes Van de Velde in één adembenemende revue: van filosofie tot engagement, van joie de vivre tot tristesse, van ondeugd tot oorlog.

kan op elk tijdstip van het jaar gezongen worden. Beschikbaar vanaf 15 oktober 2015

Taal:

Nederlands

Wat ?

De Vlaamse volkszanger Wannes Van de Velde (1937-2008) putte voor zijn repertoire niet alleen uit oude liedboeken, hij schreef ook eigen liederen met daarin soms striemende maatschappijkritiek. AQUARIUS liet een brede selectie van zijn liederen arrangeren voor koor a capella door componist Kristiaan Van Ingelgem. "Laat de mensen dansen" ('ze hebben zo weinig kansen!', zo gaat het verder) is een statement waarin de hele hedendaagse condition humaine op zowel levenslustige als bezwerende toon wordt geportretteerd en samengevat.

Waarom dit project?

  • Wannes’ persoonlijkheid

Wannes Van de Velde gaat natuurlijk  - en terecht – de geschiedenis in als de volkszanger die het muzikaal volkserfgoed opnieuw , en op hoog niveau , onder de aandacht bracht. Maar Wannes was zoveel meer, hij beheerste de renaissanceluit perfect, hij begeleidde op hoog niveau flamencodansers en zangers, hij gaf radiolezingen over de Griekse ‘rebetika’ (volksmuziek uit de arme buurten), hij schreef columns over het stadsleven, kortom : naast volkszanger was hij een belezen intellectueel met een wijde en steeds kritische blik op de samenleving.

  • Wannes’ teksten

De meerderheid van de selectie van LAAT DE MENSEN DANSEN bestaat uit Wannes’ eigen liedteksten. Die zijn verbazend talrijk en die getuigen steeds van zijn engagement en humanistische levensvisie. Boven elke partijpolitiek uit, bleef hij zijn levenlang de individualist die heilige huisjes niet ontzag, die geen blad voor de mond hield en vooral wars was van goedkoop entertainment.

  • Wannes’ muziek

Wannes musiceerde vanuit een brede muzikale basis, zowel die van de klassieke muziek als van de vele genres uit de Europese volksmuziek. Veel van zijn eigen liederen zijn ronduit muzikale pareltjes, zonder stereotiepen of clichés. Hij omringde zich bovendien met topmusici (Walter Heynen, dwarsfluit en arrangeur, Flor Hermans, viool, Bernard Van Lent, accordeon) waardoor een kwartet ontstond waarbinnen de leden elkaar enorm stimuleerden en optilden

Waarom koorarrangementen?

Het is werk dat sowieso achter de schermen gebeurt en vaak ook al dan niet terecht achter de schermen blijft: de rol van de arrangeur. Hoeveel arrangeurs hebben zangers niet groot gemaakt? Wannes moet natuurlijk niet meer groot gemaakt worden, maar een arrangeur met  allure kan zijn liederen een nieuwe dimensie geven, een nog grotere, vitalere uitstraling. Niet voor niets neemt het ambitieuze kamerkoor AQUARIUS een professionele componist/arrangeur in de hand – Kristiaan Van Ingelgem – waarmee dit ensemble reeds als componist samenwerkte (zie de cd  IN BLIJDE VERBIJSTERING – Phaedra) en die als arrangeur van o.a. Vlaamse volksmuziek al meer dan zijn sporen verdiend heeft. In nauwe samenspraak tussen ensemble en arrangeur  worden Wannes’ liederen in grote verscheidenheid aangepakt:  van gemengd koor tot vrouwenkoor en mannenkoor, van collectieve koorzang tot het aantreden van een grote schare zowel mannelijke als vrouwelijke solisten, van uitbundige decibels tot verstilde solo.

 

De selectie van de liederen

Misschien was dit project niet, of later, ontstaan , ware het niet dat volksmuzikant, radioman en vriend van Wannes, DRÉ PEREMANS zijn schouders zette onder het verzamelen , annoteren en publiceren van Wannes’ volledige liederenschat. Deze prachtige, lijvige uitgave verscheen in 2013 en is tegelijk een hommage als een monument voor onze grote volkszanger.

Uit deze zeer uitgebreide collectie zijn 20 liederen zorgvuldig geselecteerd naar thema, naar sfeer, naar tempo, naar muzikale kwaliteit. Vervolgens zijn ze in een volgorde gezet waardoor een geladen verloop gewaarborgd is en een gedoseerd showtempo.

De hoofdmoot zijn natuurlijk de liederen waar Wannes tekent voor zowel de tekst als de muziek. Het geheel wordt vervolledigd door belangrijke nevensporen die in zijn carrière belangrijke mijlpalen waren: de liederen die hij van zijn eigen vader en moeder leerde, de liederen van de Gentse café chantant zanger Karel Waeri (1842-98) en , niet te vergeten zijn passage bij de Internationale  Scene met de succesproductie  ‘Mistero Buffo’.

Programma :

1.Ne zanger is een groep statement

2. Het nonneke fijn

3. De dansende begijn

4. Schildersrekening (Karel Waeri)

ondeugd

5. Pieter Breugel in Brussel

6.Tijl Uilenspiegel

Vlaamse iconen

7. Kerstmis is die dag dat ze niet schieten

8. Oorlogsgeleerden (Bob Dylan)

9. De deserteur (anonieme auteur uit de 1ste wereldoorlog)

oorlog

10. De weverij

11. Margrietje

Mistero Buffo

12. Café zonder naam

13. Ontmoeting met een mens

14. Ik heb mijn hart gesloten

tristesse
15. Ik wil deze nacht in de straten verdwalen (Nl-Fr) joie de vivre
16. Werkman, komaan (W. leerde dit lied van zijn vader) sociale strijd
17. Hier is hem terug (come back na leukemie) heropstanding
18. Als ik zou sterven testament

19. In de grond zijt ge ne mens

20. Laat de mensen dansen

statement

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
© ALLROUNDER